50 Maut Rempuhan Bom Trak Ahmad Affendi

Ahmad Affendi Pengebom Berani Mati Kedua dari Malaysia selepas Ahmad Tarmimi Maliki, yang turut maut di dalam serangan di Ibu Pejabat Skuad Emas Pasukan Taktik dan Senjata Khas (SWAT) di daerah Al-Anbar, Iraq pada 26 Mei 2014 lalu. Rujuk Pautan Tarmimi Maliki Syahid Pengebom Berani Mati Malaysia.

50 Maut Rempuhan Bom Trak Ahmad Affendi

Berumur 27 tahun, Ahmad Affendi yang masih bujang berasal dari Kelantan telah berlepas ke Syria pada 23 April lalu dengan tujuan menganggotai kumpulan militan Negara Islam (IS) dalam aktiviti bersenjata. Ahmad Affendi merupakan antara rakyat Malaysia yang kesemuanya dianggar seramai 39 orang yang terlibat dalam IS di Iraq dan Syria. Second Malaysian suicide bomber killed in Syria identified.

Dalam insiden serangan berani mati Ahmad Affendi di bandar Homs pada 8 atau 9 November lalu, seramai 50 orang tentera Bashar al-Assad terbunuh. Ahmad Affendi memandu sebuah trak yang sarat dengan bahan letupan lalu rempuhan dengan penuh keberanian. Wallahu'alam bissawab dan Allah lebih mengetahui yang sebenar-benarnya. Semoga roh Ahmad Affendi (gelaran berkedudukan tinggi - Yang terpuji) berada ditempatkan sepertimana yang dijanjikan-Nya.

Bahagian Counter Terrorism, Cawangan Khas, Bukit Aman memiliki beberapa petunjuk yang mengaitkan tragedi itu dengan seorang rakyat Malaysia dan dengan maklumat risikan yang diperoleh pihak polis, Malaysia mengesahkan bahawa Ahmad Affendi pengebom berani mati telah terbunuh bersama 50 orang tentera Bashar al-Assad dalam rempuhan Bom Trak pada 8 atau 9 November 2014.

Artikel ditulis oleh RaimiSyazwan



Artikel Berkaitan

GO TO [ Pseudosupra Sitemap ]





No comments:

Post a Comment

I just wanted to thank you for visiting ♌¹³ Pseudosupra | aLife Blog and willing to read this entry. I appreciate it from the bottom of my heart. Keep in touch and for further concerns, please do not hesitate to give your comment for my future entry. Wish you a great day.

Regard & Much more respect ~ Raimi Syazwan Abdul Rashid

All Comments and criticism can be delivered via the comment space below.

linkreferral
Natang Ngoh