Kisah Tiga Biji Cawan | Berkhidmat Pada yang Kehausan

Kisah Tiga Biji Cawan bermula dengan kisah cawan pertama yang sangat cantik dan menjadi hiasan yang terdedah diatas televisyen. Seterusnya kisah cawan kedua yang sama cantiknya tetapi dibungkus rapi didalam kotak bersama ikatan riben yang menarik, dan diletakkan pula di dalam almari mengelak dari tercemar debu dan habuk. Yang manakah yang lebih baik?

Kisah Tiga Biji Cawan | Berkhidmat Pada yang Kehausan
Umpamakan cawan pertama itu manusia yang agama dan hidupnya hanya ikut-ikutan. Agama bukan lagi landasan kehidupan, sekadar pameran dan menunjuk-nunjuk. Perjalanan hanya berpandukan hawa dan nafsu. Cawan kedua pula mewakili golongan yang membaca Al-Quran selalu, solat lima waktu, menutup aurat sebaiknya, prihatin akan kesusahan umat Islam yang ditindas, bersedekah, memboikot dan amalan baik yang lainnya. Sentiasa mengharapkan syurga dan redha dari Allah. Tidak jemu beribadah siang dan malam.

Antara dua jenis cawan tadi, pasti kita menyangka cawan yang kedua adalah yang terbaik, kerana kurang terdedah pada habuk dan jauh risikonya untuk pecah. Tetapi yakinkah kita bahawa glongan kedua yang terpelihara dari habuk itu tidak akan diazab sama seperti golongan pertama yang ingkar?

Berikut ialah kisah cawan ketiga iaitu teguran Abdullah bin Mubarak ketika pulang dari peperangan kepada sahabatnya seorang ahli ibadah yang zuhud, Fudhaiyl bin Iyadh.

Wahai orang yang sedang beribadat di dua tanah haram
jika kamu melihat kami
nescaya kamu faham
bahawa kamu hanya bermain-main di dalam ibadahmu.

orang-orang itu membasahi lehernya dengan air mata
sedang tengkuk kami berlumuran dengan darah

dia memenatkan kudanya di dalam sia-sia
sedangkan kuda-kuda kami penat di hari peperangan

kamu berbau harum dengan minyak wangi
sedangkan minyak wangi kami
adalah peluh kuda dan debu yang terbaik di medan peperangan

Disini kita dapati ada cawan ketiga yang sentiasa memberi manfaat pada manusia, sedia berkhidmat pada yang kehausan, fungsinya sebagai cawan digunakan sebaiknya.

Mereka ini adalah golongan ketiga yang beramal untuk memperbaiki dirinya seterusnya menyeru yang lain. Kewujudan mereka adalah sunnatullah.

Sabdanya Rasulullah SAW:
“Akan sentiasa ada di kalangan umatku yang akan menegakkan kebenaran. Mereka tidak akan dimudaratkan oleh sesiapa yang mencela mereka sehingga Allah memenangkan mereka dan mereka kekal dalam keadaan sedemikian.”
(Riwayat Al-Bukhari)


Artikel ditulis oleh RaimiSyazwan



Artikel Berkaitan

GO TO [ Pseudosupra Sitemap ]





5 comments:

I just wanted to thank you for visiting ♌¹³ Pseudosupra | aLife Blog and willing to read this entry. I appreciate it from the bottom of my heart. Keep in touch and for further concerns, please do not hesitate to give your comment for my future entry. Wish you a great day.

Regard & Much more respect ~ Raimi Syazwan Abdul Rashid

All Comments and criticism can be delivered via the comment space below.

linkreferral
Natang Ngoh