Langkah Manual untuk menetapkan pilihan prestasi di Windows XP

langkah Manual untuk menetapkan pilihan prestasi di Windows XP
Jika anda memilih untuk tidak memasang dan menjalankan Bantuan Dipandu, anda boleh menetapkan pilihan prestasi di Windows XP secara manual.
Bahagian ini ditujukan bagi pengguna komputer tingkat lanjut. Jika anda tidak selesa dengan Arahan advance, anda mungkin ingin menghubungi Sokongan. Untuk maklumat tentang cara melakukannya, kunjungi web Microsoft yang berikut:http://support.microsoft.com/contactus (http://support.microsoft.com/contactus)Nota anda harus login ke Windows dengan menggunakan akaun pentadbir komputer untuk mengatur banyak daripada pilihan prestasi. Untuk mengesahkan bahawa anda logon ke Windows dengan akaun pengguna yang merupakan pentadbir komputer, kunjungi web Microsoft yang berikut:http://support.microsoft.com/gp/admin (http://support.microsoft.com/gp/admin)Untuk secara manual menetapkan pilihan prestasi untuk komputer anda, ikuti langkah-langkah:Langkah 1: manual menguruskan penjadualan pemprosesAda sejumlah terhad sumber kuasa yang sedia untuk CPU komputer. Windows menguruskan sumber daya secara automatik, dan boleh memperuntukkan tugas antara processor atau menguruskan beberapa proses pada prosesor tunggal. Anda boleh menetapkan bagaimana Windows menguruskan sumber ini dengan mengutamakan mereka antara program latar depan dan latar belakang perkhidmatan.
Secara lalai, Windows meletakkan keutamaan dalam program latar depan. Sumber daya pemprosesan ditambah menyebabkan program untuk merespon lebih cepat. Namun, jika anda mempunyai perkhidmatan latar belakang, seperti mencetak atau backup disk yang berjalan sementara anda bekerja dan anda ingin mereka untuk bertindakbalas terhadap lebih cepat, anda boleh mempunyai berkongsi sumber daya prosesor Windows sama antara program background dan foreground.
Nota Jika anda menggunakan Windows XP sebagai pelayan, memperuntukkan sumber daya lebih pada perkhidmatan latar belakang dianjurkan.
Untuk secara manual menukar prestasi program latar depan dan latar belakang, lengkap langkah-langkah:

1. Klik Mula, klik Jalankan, taipkan sysdm.cpl di tempat Buka, kemudian tekan ENTER untuk membuka kotak dialog System Properties.
2. Klik tab Advanced, dan kemudian di bawah Prestasi klik Tetapan.
3. Klik tab Advanced, dan kemudian di bawah menggunakan salah satu penjadualan Prosesor daripada kaedah berikut:
* Klik Program untuk menetapkan sumber-sumber pemproses yang lebih kepada program latar depan. Tetapan ini disyorkan untuk kebanyakan pengguna.
* Klik perkhidmatan Latar belakang untuk menentukan jumlah yang sama dari sumber daya prosesor untuk semua perkhidmatan berjalan. Ini termasuk pekerjaan cetak dan aplikasi.
4. Klik OK untuk melaksanakan pilihan dan menutup kotak dialog.
Langkah 2: menguruskan memori komputer secara manualKetika komputer anda secara fizikal dipasang random-access memory (RAM) hampir habis, Windows menambah memori yang tersedia dengan menggunakan fail paging, umumnya dikenali sebagai memori virtual, pada hard disk untuk mensimulasikan RAM fizikal. Secara lalai, paging file memori virtual yang dibuat semasa pemasangan adalah 1.5 kali RAM fizikal pada komputer anda. Oleh kerana itu, sebuah komputer yang mempunyai 1GB RAM yang dipasang akan mempunyai 1.5GB memori virtual.
Anda boleh secara manual menukar saiz dari paging file untuk membuatnya lebih besar atau lebih kecil. Anda juga boleh mengoptimumkan menggunakan memori virtual dengan membahagikan ruang fail antara beberapa drive dan dengan membuang ruang yang diperuntukkan dari drive lambat atau berat diakses. Untuk mengoptimumkan ruang memori virtual anda, membaginya banyak kalangan sebagai drive hard fizikal mungkin. Apabila anda memilih drive, ikuti panduan:

* Cobalah untuk mengelakkan mempunyai paging file ke dalam pemacu yang sama dengan fail sistem, biasanya drive C.
* Elakkan meletakkan paging file ke dalam pemacu yang fault-tolerant, seperti mirrored volume atau RAID-5 kelantangan. Paging file tidak memerlukan toleransi kesalahan, dan beberapa komputer fault-tolerant pengalaman data yang lambat menulis kerana mereka menulis data ke beberapa lokasi.
* Jangan menaruh beberapa paging file pada partisi yang berbeza pada disk drive fizikal yang sama.
Bagaimana menukar secara manual saiz fail paging memori virtualAnda perlu logon sebagai administrator atau sebagai anggota kumpulan pentadbir untuk menyelesaikan prosedur ini. Jika komputer anda disambungkan ke rangkaian, tatacara dasar rangkaian mungkin akan menghalang anda menyelesaikan prosedur ini.
Untuk secara manual menukar saiz memori virtual, ikuti langkah berikut:

1. Klik Mula, klik Jalankan, taipkan sysdm.cpl di tempat Buka, kemudian tekan ENTER.
2. Klik tab Advanced, dan kemudian di bawah Prestasi klik Tetapan.
3. Klik tab Advanced, dan kemudian di bawah Virtual memory klik Change.
4. Di bawah Drive [Volume Label], klik drive yang mengandungi fail paging yang ingin anda tukar.
5. Di bawah Paging saiz fail untuk drive yang dipilih, klik saiz Custom, taipkan saiz fail paging yang baru dalam megabyte (MB) di Initial size (MB) atau Maximum size (MB) tempat, kemudian klik Set.
6. Klik OK untuk menutup kotak dialog dan melaksanakan perubahan.
Nota Setelah anda menukar saiz fail paging, anda mungkin akan diminta untuk me-restart Windows. Jika anda diminta untuk restart, perubahan tidak akan berpengaruh sampai Windows-restart.
Nota

* Untuk memiliki Windows memilih saiz fail paging yang terbaik, klik System managed size. Saiz minimum yang disyorkan adalah sama dengan 1.5 kali RAM pada komputer anda, dan 3 kali bahawa nombor untuk saiz maksimum. Sebagai contoh, jika anda mempunyai 256 MB RAM, saiz minimum 384 MB, dan saiz maksimum adalah 1152 MB.
* Untuk prestasi terbaik, tidak menetapkan saiz awal hingga kurang daripada saiz minimum yang dicadangkan di bawah paging file Saiz total untuk semua drive. Saiz yang disarankan adalah sama dengan 1.5 kali RAM pada komputer anda. Ini adalah amalan yang baik untuk meninggalkan fail paging pada saiz yang disarankan sebagai prestasi boleh menurun jika paging file terlalu besar. Namun, anda boleh meningkatkan ukurannya jika anda sering menggunakan program yang menggunakan banyak memori, seperti program grafik atau game.
* Kami amat menyarankan agar anda tidak mematikan atau memadam paging file kerana ini boleh mengurangkan prestasi komputer. Namun, jika anda memutuskan untuk memadam fail paging, set kedua saiz awal dan saiz maksimum ke sifar, atau klik No paging file.
Cara manual mengoptimumkan penggunaan memoriAnda boleh mengoptimumkan penggunaan memori komputer anda untuk mencerminkan keperluan spesifik anda. Jika komputer anda digunakan sebagai workstation, bukan sebagai pelayan, anda boleh meningkatkan prestasi dengan mengabdikan lebih banyak memori untuk program-program anda. Program anda akan bekerja lebih cepat dan saiz cache sistem akan tetap menjadi ukuran default yang dibekalkan dengan Windows XP. Atau, anda boleh menetapkan memori komputer menyisihkan lebih untuk cache sistem yang lebih besar jika komputer anda digunakan terutama sebagai pelayan, atau jika anda menggunakan program yang memerlukan cache sistem besar.

1. Klik Mula, klik Jalankan, taipkan sysdm.cpl di tempat Buka, kemudian tekan ENTER.
2. Klik tab Advanced, dan kemudian di bawah Prestasi klik Tetapan.
3. Klik tab Advanced, dan kemudian di bawah menggunakan Memory penggunaan salah satu kaedah berikut:
* Klik Program jika anda menggunakan komputer anda terutama sebagai workstation, bukan sebagai pelayan. Pilihan ini memperuntukkan lebih banyak memori untuk program-program anda.
* Klik cache Sistem jika komputer anda digunakan terutama sebagai pelayan atau jika anda menggunakan program yang menggunakan cache sistem besar.
4. Klik OK untuk menyimpan keutamaan dan tutup kotak dialog.
Langkah 3: secara manual menukar kesan visualWindows menyediakan beberapa pilihan untuk menetapkan kesan visual komputer anda. Sebagai contoh, anda boleh memaparkan bayangan di bawah menu atau anda boleh menyediakan Windows untuk memaparkan semua isi dari tetingkap apabila anda bergerak tetingkap pada skrin anda.
Nota Walaupun banyak kesan visual yang boleh membuat komputer menggunakan lebih menyenangkan dengan menawarkan antara muka yang lebih menarik, mereka boleh melambatkan komputer anda.
Windows menyediakan pilihan untuk mengaktifkan semua pilihan kesan visual, matikan semua pilihan, atau mengotomatisasi mereka. Anda juga boleh mengembalikan setting default atau menetapkan pilihan peribadi anda sendiri dengan memilih sendiri apa kesan visual yang ingin anda gunakan.
Untuk menukar kesan visual, ikuti langkah berikut:

1. Klik Mula, klik Jalankan, taipkan sysdm.cpl di tempat Buka, kemudian tekan ENTER.
2. Klik tab Advanced, dan kemudian di bawah Prestasi klik Tetapan.
3. Klik pada tab Visual Effects, kemudian gunakan salah satu kaedah berikut:
* Klik Biarkan Windows memilih apa yang terbaik untuk komputer saya untuk memiliki Windows memilih kesan visual.
* Klik Adjust for penampilan terbaik untuk memiliki Windows secara automatik menyesuaikan tatacara untuk paparan terbaik.
* Klik Adjust for best performance untuk memiliki Windows secara automatik menyesuaikan tetapan untuk prestasi terbaik.
* Klik Custom, dan pilih kotak semak untuk item yang anda ingin mengaktifkan. Padam kotak semak untuk item yang anda ingin mematikan.
4. Klik OK untuk melaksanakan perubahan dan untuk menutup kotak dialog.
Nota Apapun yang kesan visual pilihan yang anda pilih, anda sentiasa boleh menyesuaikan tetapan dengan individu memilih atau penjelasan item yang disenaraikan. Jika anda menukar item apapun, butang Custom secara automatik akan dipilih.Glosarilatar belakang program Program latar belakang adalah program yang berjalan sementara pengguna yang bekerja pada tugas lain. mikropemproses ini komputer memberikan sumber kuasa yang lebih sedikit untuk program latar belakang daripada program latar depan.
pembolehubah persekitaran Variabel lingkungan adalah string maklumat persekitaran seperti jalan, drive, atau nama-nama fail yang berkaitan dengan nama simbolik bahawa Windows boleh digunakan. Anda menggunakan System di Control Panel atau perintah ditetapkan pada command prompt untuk mendefinisikan variable persekitaran.
program latar depan Sebuah program latar depan adalah program yang berjalan di tetingkap aktif (tetingkap bahagian paling atas dengan judul Bar diserlahkan). Program latar depan merespon perintah bahawa masalah pengguna.
Volume cermin kelantangan cermin adalah kelantangan fault-tolerant, yang salinan data pada dua cakera fizikal. Sebuah kelantangan cermin menyediakan redundansi data dengan menggunakan dua kelantangan identik. Volume ini dikenali sebagai cermin. Mereka menduplikasi maklumat yang kelantangan berisi. Sebuah cermin selalu terletak pada cakera yang berbeza. Jika salah satu cakera fizikal gagal, data pada cakera gagal menjadi tidak tersedia, tetapi sistem terus beroperasi di cermin pada cakera yang tersisa. Anda boleh membuat kelantangan cermin hanya pada cakera dinamik.
paging file Umumnya dikenali sebagai "ingatan maya", sebuah file paging adalah sebahagian daripada hard disk yang dibuat dalam rangka untuk menambah memori yang terdapat. Ketika Windows berjalan rendah pada memori fizikal (RAM) yang dipasang, paging file akan digunakan sebagai memori "virtual". Secara lalai, Windows pemindahan data untuk perkhidmatan latar belakang dan program siap sedia untuk paging file ini untuk membebaskan RAM lebih untuk program yang saat ini sedang digunakan.
partisi partisi adalah sebahagian daripada cakera fizikal yang berfungsi seolah-olah disk fizikal berasingan. Setelah anda membuat partisi, anda perlu memformat dan menetapkan sebuah huruf drive sebelum anda boleh menyimpan data di atasnya. Pada cakera asas, partisi yang dikenali sebagai kelantangan dasar. kelantangan asas termasuk partisi primer dan drive logik. Pada cakera dinamik, partisi yang dikenali sebagai kelantangan dinamik. Dynamic kelantangan termasuk sederhana, bergaris, membentang, cermin, dan RAID-5 kelantangan.
RAID-5 Volume RAID-5 kelantangan adalah kelantangan fault-tolerant dengan data dan paritas bergaris sebentar-sebentar di tiga atau lebih disk fizikal. Paritas adalah nilai yang dikira yang digunakan untuk membina semula data selepas kegagalan. Jika bahagian daripada cakera fizikal gagal, Windows mencipta kembali data yang berada di bahagian gagal dari data yang tinggal dan paritas. Anda boleh membuat RAID-5 kelantangan hanya pada cakera dinamik, dan anda tidak boleh cermin atau memanjangkan RAID-5 kelantangan.


Info dari http://support.microsoft.com

Artikel ditulis oleh RaimiSyazwan



Artikel Berkaitan

GO TO [ Pseudosupra Sitemap ]





No comments:

Post a Comment

I just wanted to thank you for visiting ♌¹³ Pseudosupra | aLife Blog and willing to read this entry. I appreciate it from the bottom of my heart. Keep in touch and for further concerns, please do not hesitate to give your comment for my future entry. Wish you a great day.

Regard & Much more respect ~ Raimi Syazwan Abdul Rashid

All Comments and criticism can be delivered via the comment space below.

linkreferral
Natang Ngoh