Hari Malaysia 2011

Ketika perjalanan pulang ke rumah. Memandu kereta buatan Malaysia, meluncur di jalan raya, jalan yang selamat dan selesa. Jika Malaysia tidak merdeka, adakah aku dapat memandu seperti ini. Wujudkah kereta yang sedang aku pandu ini?

Aku tiba di simpang akhir menuju ke rumah. Beberapa penduduk rancak berborak di kedai kopi. Tuan kedai tersenyum ketika memulangkan baki jualannya. Wang kertas, RM, Ringgit Malaysia. Mata wang yang diiktiraf dan diperakui dgn nilai. Adakah semua tempat di dunia ada mata wang mereka sendiri?

Tiba di rumah, syukur kerana perjalanan ku selamat. Rumah tempat berlindung dari hujan dan panas. Rumah yg dibina di tanah Malaysia. Tanah milik kita, tiada siapa boleh merampasnya lagi setelah kita Merdeka. Perlembagaan dan undang-undang Malaysia, melindungi hak rakyatnya. Perlembagaan yang diiktiraf dunia. Ia tidak mungkin ada jika tidak merdeka.

Kududuk di kerusi dan buka lampu, suasana suram menjadi cerah. Bekalan Elektrik yang sempurna.. Terlalu byk utk aku katakan disini. Aku tak perlu pergi terlalu jauh. Aku syukur kpd Allah, kerana menjadi Rakyat Malaysia. Negara Merdeka..
Kepada mereka yang terlibat utk memerdekakan Malaysia, aku berdoa semoga mereka sentiasa mendapat rahmat dari Allah. Kepada yang telah tiada, Al Fatihah ku sedekahkan.

Dimana aku berdiri, apa yang yang aku lihat dan apa yang ku perkatakan hari ini.. Pastinya tidak sama tanpa Kemerdekaan. Kemerdekaan Malaysia tidak akan berlaku tanpa mereka-mereka yang aku hormati. Alhamdulillah

-¹³ - Honor & Respect

raimisyazwan signature


Artikel ditulis oleh RaimiSyazwan



Artikel Berkaitan

GO TO [ Pseudosupra Sitemap ]





No comments:

Post a Comment

I just wanted to thank you for visiting ♌¹³ Pseudosupra | aLife Blog and willing to read this entry. I appreciate it from the bottom of my heart. Keep in touch and for further concerns, please do not hesitate to give your comment for my future entry. Wish you a great day.

Regard & Much more respect ~ Raimi Syazwan Abdul Rashid

All Comments and criticism can be delivered via the comment space below.

linkreferral
Natang Ngoh