Bystander Effect : Nobody did anything

Bystander Effect

Antara sikap sikap negatif orang kita iaitu apa yang dipanggil sebagai "Bystander effect" atau dalam kata mudah penyakit badi harap (saling mengharap)! Seperti kisah-kisah berikut:

Di suatu negara seorang gadis dirogol di khalayak ramai dan tiada siapa pun yang menolong. Seorang psychologist menyatakan ini adalah kerana "bystander effect" Orang yang melihat itu bukan tidak niat tolong cuma mereka mengharapkan "somebody will do something" akhirnya, "nobody did anything"

Pada zaman dahulu ada seorang sultan, dia minta rakyatnya menghadiahkannya satu cawan madu sempena Hari Keputraan baginda. Setiap orang mesti membubuh madu tersebut ke dalam satu tempayan yang amat besar di hadapan istana. Maka ramailah yang datang mebubuh madu dalam tempayan tersebu. Baginda amat gembira. Tetapi dalam ramai-ramai tu ada seorang hamba yang mana berfikir jika dia seorang bubuh air sejuk dalam tempayan tentu orang tak tahu. Lagi pun tak akan ada apa-apa kesan kerana madu tentu banyak. Maka dengan selamba dia bubuh air sejuk dalam tempayan tersebut. Besoknya pagi-pagi lagi baginda bangun dan pergi ke tempat tempayan hendak melihat madu yang ada dalam tempayan tersebut. Alangkah teperanjat baginda kerana apa yang ada di dalam tempayan tersebut hanya dipenuhi air sejuk. Rupa-rupanya sebilangan besar rakyat baginda berfikiran seperti hamba tadi juga. Moralnya jangan mengharapkan "somebody will do something" akhirnya "nobody did anything."

Buat kesimpulan sendiri sejauh mana ini benar dalam komuniti kita.

¹³ - Honor & Respect

raimisyazwan signature


Artikel ditulis oleh RaimiSyazwan



Artikel Berkaitan

GO TO [ Pseudosupra Sitemap ]





No comments:

Post a Comment

I just wanted to thank you for visiting ♌¹³ Pseudosupra | aLife Blog and willing to read this entry. I appreciate it from the bottom of my heart. Keep in touch and for further concerns, please do not hesitate to give your comment for my future entry. Wish you a great day.

Regard & Much more respect ~ Raimi Syazwan Abdul Rashid

All Comments and criticism can be delivered via the comment space below.

linkreferral
Natang Ngoh