Kepler 22-b: Planet kembar Bumi





Ahli astronomi telah mengesahkan kewujudan planet Bumi seperti dalam "zon selamat dihuni 'di seluruh bintang seperti kita sendiri.

Planet, Kepler 22-b, terletak kira-kira 600 tahun cahaya jauhnya dan kira-kira 2.4 kali saiz Bumi, dan mempunyai suhu kira-kira 22C.

Ia adalah planet paling hampir disahkan lagi kepada salah seorang seperti kami - "Bumi 2.0".

Walau bagaimanapun, pasukan itu tidak lagi mengenali jika Kepler 22-b kebanyakannya dibuat batu, gas atau cecair.

Dalam persidangan di mana keputusan telah diumumkan, pasukan Kepler berkata bahawa ia telah dikesan kira-kira 1094 planet calon baru.

Teleskop Kepler ruang ini direka untuk melihat balutan tetap langit malam, merenung dengan penuh minat pada kira-kira 150,000 bintang. Teleskop ini cukup sensitif untuk melihat apabila planet melintasi di hadapan bintang tuan rumah, dimming cahaya bintang dengan jumlah yang paling kecil sekali.

Kepler mengenal pasti sedikit perubahan dalam cahaya bintang sebagai planet calon, yang kemudiannya disahkan oleh pemerhatian lanjut oleh teleskop Kepler dan lain-lain di orbit dan di Bumi.

Kepler 22-b adalah salah satu daripada 54 calon-calon yang dilaporkan oleh pasukan Kepler pada bulan Februari, dan hanya yang pertama disahkan secara rasmi dengan menggunakan teleskop lain.

Lebih-"Bumi 2.0" calon-calon yang mungkin akan disahkan dalam masa terdekat, walaupun sebuah definisi sempadan zon didiami telah membawa jumlah itu turun kepada 48.

Kepler 22-b terletak pada jarak dari matahari kira-kira 15% kurang daripada jarak dari Bumi ke Matahari, dan tahun yang mengambil masa kira-kira 290 hari. Walau bagaimanapun, matahari meletakkan keluar kira-kira 25% kurang cahaya, menjaga planet ini pada suhu yang nyaman yang akan menyokong kewujudan air cecair.

Kepler pasukan terpaksa menunggu selama tiga pas planet sebelum upping status dari "calon" untuk "disahkan".

"Fortune tersenyum kepada kami dengan pengesanan planet ini," kata William Borucki, Kepler penyiasat utama di NASA. Ames Research Center.

"Transit pertama telah ditangkap hanya tiga hari selepas kami mengisytiharkan kapal angkasa operasi siap. Kami menyaksikan transit ketiga mentakrifkan sepanjang musim 2010 bercuti."

Keputusan telah diumumkan pada sidang sains pertama teleskop Kepler, di samping bilangan mengejutkan planet calon baru. Jumlah calon-calon yang ditemui oleh teleskop kini 2326 - yang mana 207 adalah lebih kurang saiz Bumi.

Secara keseluruhan, keputusan menunjukkan bahawa planet yang terdiri dari Bumi bersaiz kira-kira empat kali saiz Bumi - apa yang dipanggil "super-Bumi" - mungkin lebih biasa dari yang difikirkan.


Original post: http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-16040655

¹³ - Honor & Respect

raimisyazwan signature


Artikel ditulis oleh RaimiSyazwan



Artikel Berkaitan

GO TO [ Pseudosupra Sitemap ]





No comments:

Post a Comment

I just wanted to thank you for visiting ♌¹³ Pseudosupra | aLife Blog and willing to read this entry. I appreciate it from the bottom of my heart. Keep in touch and for further concerns, please do not hesitate to give your comment for my future entry. Wish you a great day.

Regard & Much more respect ~ Raimi Syazwan Abdul Rashid

All Comments and criticism can be delivered via the comment space below.

linkreferral
Natang Ngoh