BERSIH 3.0 | Update


 Anda Berani? BERSIH 3.0 di kediaman sendiri!


Thousands march for election reforms in Malaysia

Tens of thousands of protesters marched through the centre of Kuala Lumpur calling for fair elections and greater accountability
Sehingga kepada 20,000 penunjuk perasaan yang memanggil pilihanraya yang adil dan akauntabiliti yang lebih besar berarak di pusat bandar Kuala Lumpur pada hari Sabtu dalam menunjukkan kuasa yang akan menguji ikrar reformis kerajaan Malaysia dan boleh menjejaskan masa pemilihan kebangsaan.
Polis menutup banyak pusat bandar dan ditutup Dataran Merdeka (Independence) dengan halangan dan kawat berduri, menguatkuasakan perintah mahkamah bahawa penunjuk perasaan tidak harus memasukkan laman yang simbolik penting.
Kumpulan Bersih (Bersih) yang mengetuai bantahan berkata ia akan patuh kepada larangan itu tetapi akan mara sehampir mungkin ke Dataran Merdeka, meningkatkan kemungkinan mengulangi pertempuran yang dicemari protes utama lepas Bersih pada bulan Julai 2011.
"Sekarang ia kelihatan seperti kita perlu berjuang untuk hak untuk berkumpul di Dataran Merdeka serta berjuang untuk pilihanraya yang bebas dan adil," kata Muhammad Hafiz, seorang kerani berusia 28-tahun-kedai yang telah bersiap sedia untuk menyertai bantahan.
Penganjur berharap bantahan akan menarik 100,000 orang, termasuk beribu-ribu yang berdemonstrasi menentang bumi-bumi kontroversi tumbuhan jarang yang sedang dibina oleh Lynas firma Australia di pantai timur negara. Yang akan membuat bantahan terbesar sejak "Reformasi" (Pembaharuan) demonstrasi pada tahun 1998 terhadap Perdana Menteri ketika itu Mahathir Mohamad.
Seorang pegawai polis menganggarkan penunjuk perasaan berjumlah 15,000 hingga 20,000 oleh tengah hari dengan hanya penangkapan dilaporkan.
Protes itu adalah satu cabaran yang halus untuk kerajaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, yang berkemungkinan menjejaskan masa pilihan raya bahawa dia sedang bersiap sedia untuk memanggil sebagai awal bulan Jun.
Satu tindak balas ganas oleh polis akan risiko mengasingkan pengundi kelas pertengahan dan penyerahan kelebihan kepada pembangkang dalam apa yang membentuk sebagai pilihan raya yang paling dekat dalam sejarah Malaysia, mungkin memaksa Najib untuk menangguhkan tarikh pengundian.Tetapi Najib harus beringat konservatif dalam parti yang berhati-hati yang bergerak untuk berehat undang-undang keselamatan yang sukar dan tolak reformasi pilihan raya yang terhad boleh mengancam pegangan 55 tahun kuasa mereka.
Perhimpunan Julai lepas, lebih daripada 10,000, berakhir dengan keganasan apabila polis melepaskan gas pemedih mata dan meriam air di penunjuk perasaan shirted kuning, menarik kritikan terhadap sambutan yang berat tangan dan menghantar gelongsor populariti Najib. Kedudukan kelulusannya telah melonjak kepada 69%, menurut satu poll.
Helikopter polis buzzed overhed pada pagi Sabtu sebagai penunjuk perasaan berkumpul. Koresponden Reuters menyaksikan kira-kira 200 polis rusuhan ditempatkan di meriam air persegi dan lima yang menuju ke tapak di mana Malaysia mengisytiharkan kemerdekaan dari Britain.
Bersih, gerakan bebas yang matlamat yang disokong oleh pembangkang, mempunyai sejarah yang menganjurkan perhimpunan berpengaruh sebagai rakyat Malaysia telah menuntut lebih banyak kebebasan dan hak-hak demokratik dalam bekas tanah jajahan British yang mempunyai coretan autoritarian.
Muda rakyat Malaysia telah menjadi lebih aktif dalam politik pada tahun-tahun kebelakangan ini, chafing pada sekatan-sekatan terhadap aktivisme pelajar.
"Generasi muda, khususnya generasi saya, mahu terlibat. Lihatlah Lynas dan Bersih. Kita tidak boleh menjadi tenang," kata pelajar universiti berusia 19 tahun Chan Mei Fong.
Bantahan Julai adalah merupakan titik perubahan bagi Najib, yang menyebabkan beliau berjanji reformasi sistem pilihanraya bahawa pembangkang mengatakan nikmat pakatan jangka pemerintah Barisan Nasional.
Barisan Nasional cuba untuk pulih daripada keputusan pilihan raya terburuk pernah dicapai pada tahun 2008 apabila ia kehilangan majoriti dua pertiga di Parlimen, memberi pelbagai, tiga parti pembangkang yang diketuai oleh Ibrahim menteri kewangan bekas harapan sebenar Anwar mengambil kuasa.
Najib telah menggantikan undang-undang keselamatan sukar - berakhir penahanan tanpa tempoh menentu tanpa perbicaraan - melonggarkan beberapa kawalan media, dan menolak pembaharuan kepada sistem pilihanraya bahawa pengkritik telah lama mengeluh direncana dengan memihak kepada kerajaan.
Satu jawatankuasa Parlimen kedua-dua parti yang ditubuhkan oleh Najib bulan ini mengeluarkan 22 cadangan untuk reformasi system pilihanraya, termasuk langkah-langkah untuk membersihkan daftar pemilih dan akses yang sama kepada media.
Tetapi kerajaan tidak memberikan sebarang jaminan bahawa mana-mana langkah-langkah yang akan menjadi tempat untuk pilihan raya akan datang.
Bersih berkata cadangan itu tidak memenuhi tuntutan-tuntutan utama, termasuk memanjangkan tempoh kempen untuk sekurang-kurangnya 21 hari dari tujuh hari semasa. Ia juga mahu sebuah audit yang bebas dalam senarai pemilih dan pemerhati antarabangsa di stesen-stesen mengundi. Bersih dan parti pembangkang berkata mereka telah digali contoh pelbagai penyelewengan dalam daftar pengundi, termasuk lebih daripada 50 pengundi yang didaftarkan pada satu alamat.



Live stream videos at Ustream
 ¹³ - Honor & Respect
raimisyazwan signature

Artikel ditulis oleh RaimiSyazwan



Artikel Berkaitan

GO TO [ Pseudosupra Sitemap ]





No comments:

Post a Comment

I just wanted to thank you for visiting ♌¹³ Pseudosupra | aLife Blog and willing to read this entry. I appreciate it from the bottom of my heart. Keep in touch and for further concerns, please do not hesitate to give your comment for my future entry. Wish you a great day.

Regard & Much more respect ~ Raimi Syazwan Abdul Rashid

All Comments and criticism can be delivered via the comment space below.

linkreferral
Natang Ngoh