Perayaan Aidilfitri bukan Perayaan Nairuz dan Mahrajan

Perayaan Aidilfitri 2012 bukan Perayaan Nairuz dan Mahrajan. Mahrajan dan Nairus dikenali Hari raya Nairuz dan Hari raya Mahrajan iaitu Hari perayaan asal penduduk Madinah (Zaman Jahilliyah) sebelum tiba penghijrahan Rasullullah umat Islam.

Kedua-dua perayaan tersebut disambut dengan kemeriahan pesta-pesta dan hiburan-hiburan yang keterlaluan. Makanan-makanan yang berlebih-lebihan sehingga berlaku pembaziran. Mereka juga bermewah-mewahan dan bermegah-megah dengan pakaian yang mahal dan hiasan-hiasan yang besar sehingga timbulnya perasaan riak dan irihati.

Rasullullah Sallallahu 'alahi wasallam datang ke Madinah dan pada waktu itu penduduknya masih memiliki dan maraikan dua hari raya iaitu hari raya mahrajan dan hari raya nairuz. Mereka bersenang-senang di dalamnya di masa Jahiliyyah. Maka beliau bersabda:

"Aku datang pada kalian sedang kalian memiliki dua hari yang kalian bersenang-sedang di dalamya pada masa jahiliyyah.Sungguh Allah telah menggantikan untuk kalian yang lebih baik dari dua hari itu,yaitu: hari raya kurban dan hari raya 'idul fitri"
(HR.Abu Daud dan Ahmad).

Perayaan Aidilfitri bukan Perayaan Nairuz dan Mahrajan, melainkan anda sendiri yang menghidupkan kembali hari raya mahrajan dan hari raya nairuz tersebut.

Seperti petikan entri Jangan Jadikan Raya Umat Islam Sama Dengan Sambutan Nairus dan Mahrajan oleh Hasrulhassan
Dibimbangi akan kembali seperti bagaimana orang Yahudi menyambutnya iaitu menerusi dua perayaan mereka iaitu Nairus dan Mahrajan. Ia seolah-olahnya pada hari kemenangan tersebut kita seperti berpesta. Contohnya paling mudah apa yang dihidangkan oleh stesen televisyen, radio dan panggung wayang.

Artikel ditulis oleh RaimiSyazwan



Artikel Berkaitan

GO TO [ Pseudosupra Sitemap ]





No comments:

Post a Comment

I just wanted to thank you for visiting ♌¹³ Pseudosupra | aLife Blog and willing to read this entry. I appreciate it from the bottom of my heart. Keep in touch and for further concerns, please do not hesitate to give your comment for my future entry. Wish you a great day.

Regard & Much more respect ~ Raimi Syazwan Abdul Rashid

All Comments and criticism can be delivered via the comment space below.

linkreferral
Natang Ngoh