Cakap Bohong | Rahsia Tingkah Laku

Reactions: 
Entri mengenai Rahsia Tingkah Laku Manusia Ketika Bercakap Bohong
Berbohong atau Dibohongi. Sajak dahulu hingga kini, tiada ilmu atau teknologi yang dapat mengenal pasti tanda-tanda berbohong dengan sahih. Walau bagaimanapun, masa telah membongkar banyak pembohongan di dunia ini. Sama ada cepat atau lambat, yang pasti satu pembohongan tidak akan kekal selama-lamanya. Setiap yang berbohong pasti akan mendapat balasan.

Hasil ujian dari Mesin Pengesan Pembohongan tidak pernah sekalipun dijadikan bukti untuk sesuatu kes di makhamah. Mesin yang dikatakan mampu mengesan perubahan emosi melalui nadi manusia itu belum mampu membuktikan dengan tepat seseorang yang bercakap bohong. Namun, melalui satu aliran Ilmu Permehatian (Human watcher) sedikit sebanyak dikhabarkan dapat mengenal pasti tingkah laku dan reaksi seseorang ketika berbohong. Hanya berketepatan 30% sahaja, kiranya boleh dijadikan pengetahuan untuk kita semua.



Berikit ialah Rahsia Tingkah Laku Manusia Ketika Berbohong

Menyentuh Hidung
Apabila seseorang itu berbohong, akan terjadinya kesan pinocchio. Iaitu tisu-tisu erektil pada hidungnya akan dipenuhi darah menyebabkan ianya membesar. Maka, apabila seseorang bercakap dengan anda dan kerap kali menyentuh hidung yang tidak gatal, sebenarnya ada sesuatu yang diselindungkan.

Menutup Mulut
Ada sesetengah orang meletakkan tangan di atas mulut mereka apabila berbohong. Ini merupakan satu tingkah laku atau tindak balas spontan dari segi psikologi manusia yang mengetahui berbohong itu satu kesalahan. Malah kerana dari kecil lagi sudah dididik agar tidak berbohong. Bertapa busuknya satu pemrbohongan, hinggakan tangan sendiri pun cuba menghalangnya.

Gagap
Apabila seseorang yang bercakap lancar dan licin tiba-tiba gagap merupakan tanda-tanda sedang mengalami perubahan emosi yang mendadak. Sekiranya tiada apa-apa petunjuk bahawa perubahan emosi ini disebabkan perkara lain seperti sedih, marah dan sebagainya. Kemungkinan besar orang tersebut berbohong. Jadi, jika anda bertanya pada seseorang dan dia kelihatan gagap untuk menjawabnya, buatlah satu kesimpulan atas tindakannya itu.

Pergerakan Mata
Orang yang berbohong akan cuba meyakinkan pendengarnya dengan memandang tepat pada mata mangsa. Oleh itu, sekiranya kelipan mata berkurangan dari kadar biasa, ini mungkin tanda berbohong. Sebaliknya, ada juga keadaan sekiranya mata seseorang itu tiba-tiba berkedip dengan kerap, ia juga merupakan perubahan tingkah laku disebabkan berbohong juga. Kerlipan mata yang normal sahaja menunjukkan dirinya tidak berbohong.

Melengah-lengahkan Jawapan
Orang yang berbohong perlu berfikir untuk mencipta pembohongan. Berfikir terlalu lama, berdehem, batuk dan sebagainya merupakan tingkah laku bahawa orang tersebut mungkin berbohong.

Resah
Orang yang berbohong akan kelihatan gelisah kerap mengubah-ubah tingkah lakunya. Apabila seseorang yang dalam keadaan tenang tiba-tiba sahaja menjadi resah dan tidak senang duduk apabila berhadapan dengan sesuatu soalan atau pertanyaan, ini berkemungkinan bahawa seseorang itu sedang berbohong.

Siakap, Senohong, Gelama, Ikan Duri. Bercakap Bohong Lama-lama Mencuri.

Rahsia Tingkah Laku Manusia Ketika Bercakap Bohong ini boleh kita jadikan sebagai pengetahuan. Bohong berlaku didalam hati seseoarang manusia dan dalamnya hati manusia itu hinggakan tiada manusia dapat menduganya. Sesungguhnya Allah itu Maha mengetahui.




Artikel ditulis oleh Raimi Syazwan Abdul Rashid



Artikel Berkaitan

GO TO [ Pseudosupra Sitemap ]





2 comments:

  1. melambat lambatkan jawapan memang biasa orang buat. bagi alasan tak sudah

    ReplyDelete
  2. Melambat2ka jawapan, dan bertangguh2 .. akhirnya terus diam mcm tu aje

    ReplyDelete

I just wanted to thank you for visiting ♌¹³ Pseudosupra | aLife Blog and willing to read this entry. I appreciate it from the bottom of my heart. Keep in touch and for further concerns, please do not hesitate to give your comment for my future entry. Wish you a great day.

Regard & Much more respect ~ Raimi Syazwan Abdul Rashid

All Comments and criticism can be delivered via the comment space below.

linkreferral
Natang Ngoh