Kenderaan Terpantas dan Serbaguna | Kenderaan Syurga

Kenderaan Terpantas dan Kenderaan Serbaguna ia Kenderaan Syurga, merupakan kenderaan canggih ada di syurga. Maka sudah tentu ia lain dari kenderaan yang ada di dunia atau yang dicipta oleh manusia. Manusia seiring dengan kemajuan teknologi berlumba-lumba mencipta kenderaan terpantas di dunia. Walau sepantas manapun, kenderaan ciptaan manusia hari ini, ia tetap memerlukan bahan bakar untuk proses perubahan tenaga. Hingga hari ini, belum ada kenderaan yang bergerak tanpa menggunakan bahan bakar. Namun tidak untuk Kenderaan Syurga, Kenderaan Terpantas dan Serbaguna. Ia Kenderaan tanpa Petrol.

Kenderaan Terpantas dan Serbaguna Kenderaan Syurga Religious  Information
Ilustrasi kenderaan masa depan

Kenderaan Syurga, Kenderaan Terpantas dan Kenderaan Serbaguna sememangnya melangkaui batas pemikiran manusia dan mengatasi segala teknologi sedia ada. Walaupun telah terbukti  kemajuan manusia, secara teknik dan mekanik, didalam teknologi membuat kenderaan darat, kenderaan lautan malah kenderaan angkasa adalah amat mengkagumkan namum kenderaan itu semua terlalu amat rendah teknologinya jika dibanding dengan Kenderaan Syurga. Walaupun tiada gambaran yang sahih mengenai rekabentuk Kenderaan Syurga ini, namun kepantasannya terbukti sejak dahulu lagi.

Kenderaan Terpantas dan Kenderaan Serbaguna ia Kenderaan Syurga, tidak lain dan tidak bukan ialah BURAQ Buraq (bahasa Arab: البراق ), dari segi bahasa arab Al-Barq ( البرق ) bererti "Cahaya Kilat".
Kenderaan ini di dinaiki oleh tiga malaikat yang merupakan bentuk mereka kepada manusia iatu Jibril dan seorang Malaikat yang tidak dikenal dan Mikail yang memegang kemudi. kenderaan ini yang digunakan untuk menjemput Rasulullah SAW turun ke bumi di kala peristiwa Isra' dan Mi'raj.  
BURAQ, ialah kenderaan Suci yang digunakan untuk menjemput Rasulullah SAW yang mana kenderaan itu di import dan dibuat di luar angkasa bumi, kenderaan yang dicipta di alam yang lain, iaitu di Mustawa jauh di ufuk tinggi, di alam syurga.

Peristiwa Isra' dan Mi'raj, demikianlah Rasulullah SAW dijemput dari Masjidil Haram, terus ke Masjidil Aqso dan dari situ Rasulullah SAW dibawa terus melawat ke ruang angkasa, keluar daripada orbit bumi, ziarah dan singgah di tiap-tiap langit tempat kediaman para arwah Nabi-Nabi dan arwah manusia yang telah meninggal dunia, disana Nabi dapat melihat para arwah itu bertubuh sebagaimana biasa. Nabi bertemu dan bercakap-cakap dengan mereka. Disinilah Rasulullah SAW melihat segala keajaiban yang diperlihatkan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala kepada hambanya.

Dalam Peristiwa Isra' dan Mi'raj, Allah menggambarkan Buraq ialah sejenis binatang yang seiras baghal dan himar (keldai). Ia dicipta oleh Allah daripada cahaya. ianya diutuskan oleh Allah sebagai kenderaan Nabi sollallaahu 'alaihi wasallam ketika malam Isra' dalam peristiwa Isra' wal Mi'raj dari Masjidil Haram (di Makkah) menuju Masjidil Aqsa (di Baitul Maqdis) kemudian kembali semula ke Makkah dalam satu malam sahaja. Sedangkan jarak antara keduanya lebih kurang 1500 kilometer.
Agar kami memperlihatkan rupanya dari tanda-tanda kebesaran kami
Al-Isra' ayat 1.

والله أعلمُ بالـصـواب
Wallahu’alam bissawab 
dan Allah lebih mengetahui yang sebenar-benarnya
and Allah knows the right

Artikel ditulis oleh RaimiSyazwan



Artikel Berkaitan

GO TO [ Pseudosupra Sitemap ]





7 comments:

I just wanted to thank you for visiting ♌¹³ Pseudosupra | aLife Blog and willing to read this entry. I appreciate it from the bottom of my heart. Keep in touch and for further concerns, please do not hesitate to give your comment for my future entry. Wish you a great day.

Regard & Much more respect ~ Raimi Syazwan Abdul Rashid

All Comments and criticism can be delivered via the comment space below.

linkreferral
Natang Ngoh