Misteri Matematik 350 tahun Terungkai | Shouryya Ray

Reactions: 
Misteri Matematik 350 tahun oleh Isaac Newton akhirnya terungkai. Shouryya Ray menyelesaikan Misteri Matematik abad ke 17, menggemparkan pakar ilmuan matematik dunia. Seorang pemuda berusia 16 tahun dari Jerman, Shouryya Ray berhasil menyelesaikan misteri matematik yang membingungkan pakar matematik sejak 350 tahun dahulu lagi. Misteri ini adalah teka-teki matematik yang ditinggalkan oleh Sir Isaac Newton sejak abad ke 17 dahulu.


Shouryya Ray dari Kota Dresden telah menggemparkan pakar matematik dunia apabila berhasil menyelesaikan dua teka-teki Teori Dasar Partikel Dinamik. Para pakar matematik abad ini kebingungan dan hampir tidak percaya. Sedangkan sekumpulan pakar sekalipun pun hanya mampu menyelesaikan misteri teka-teki tersebut dengan kecanggihan super komputer.
Daily Mail, Sabtu 26 Mei 2012

Misteri Matematik 350 tahun Terungkai | Shouryya Ray
Shouryya Ray
Shouryya menemukan penyelesaian teka-teki ini ketika sekolahnya sedang me lawatan ke Universiti Dresden. Sejurus saja selesai mendengar taklimat dari  seorang profesor universiti tersebut yang mengatakan bahawa misteri teka-teki tersebut mustahil terungkai.

Darah muda Shouryya tercabar dan terus mencuba teka-teki tersebut. Tiada yang mustahil dan siapa sangka cubaan Shouryya berhasil. Dengan penemuannya tersebut, pemuda keturunan India ini memberikan penyelesaian kepada para Ilmuwan Dunia untuk membuat perkiraan dinamik sesebuah bola yang dilempar dan meramal ke arah jatuhnya bola tersebut serta daya-daya lantunan berikutnya.

Misteri Matematik 350 tahun Terungkai | Shouryya Ray
Sir Isaac Newton
Shouryya, pemuda sederhana dari India ini, adapun telah dikenali sebagai jaguh matematik sejak kecil lagi. Ayahnya yang merupakan seorang jurutera telah memperkenalkan Aritmatik kepada Ray sejak berusia enam tahun lagi.

Ini adalah tahun keempat Ray menjadi warga Jerman. Imigran dari Kalkuta ini awalnya sama sekali tidak boleh menggunakan bahasa setempat, namun dalam waktu singkat pemuda genius ini lancar berbahasa Jerman.

Akibat kecerdasannya, beliau melangkau satu kelas dengan mengambil ujian khas. Walaupun memiliki IQ yang tinggi, namun dengan rendah hati Shouryya mengaku beliau ada kelemahan utama, iaitu olahraga. Misteri Matematik 350 tahun Terungkai | Shouryya Ray 

My Technorati Claim Token :  R79HVG896E26

Artikel ditulis oleh Raimi Syazwan Abdul Rashid



Artikel Berkaitan

GO TO [ Pseudosupra Sitemap ]





1 comment:

  1. Ni la namanya genius maths xD
    kalau boleh pnjam otak dia skjap waktu exam msti best hak2

    ReplyDelete

I just wanted to thank you for visiting ♌¹³ Pseudosupra | aLife Blog and willing to read this entry. I appreciate it from the bottom of my heart. Keep in touch and for further concerns, please do not hesitate to give your comment for my future entry. Wish you a great day.

Regard & Much more respect ~ Raimi Syazwan Abdul Rashid

All Comments and criticism can be delivered via the comment space below.

linkreferral
Natang Ngoh