Alam Barzakh | Alam Roh selepas Mati | Illiyin | Sijjin |
Pada 13 Jun 2012, kurang lebih jam 10 pagi, seorang kawan kelihatan tergesa-gesa meghidupkan enjin kereta. Aku sempat bertanya, tetapi dalam situasi dan dari jawapannya, apa yang aku faham, cuma perkataan 'hospital'. Aku cuma sempat membalas, 'hati-hati drive' itu pun keretanya telahpun mula bergerak.
Pagi 14 Jun 2012, aku mendapat berita; bapa kepada kawan aku itu telah meninggal dunia. إنا لله وإنا إليه راجعون Lalu ku sedekahkan الفاتح . Tengah hari itu, aku dan rakan-rakan sekerja yang lain turut sama di majlis pengkebumian Allahyarham.
Dalam suasana yang agak sedih, dan penuh rasa keinsafan.
Setiap benda hidup, pasti akan mati.
Suatu hari nanti, aku pun akan mati!
Apabila sampai saat kematian, roh aku akan keluar daripada jasad. Setelah jenazah aku disemadikan di kubur, semua yang mengiringi aku akan pulang kerumah masing-masing tinggalkan aku keseorangan di dalam kubur. Alam yang baru untuk aku, ia dipanggil sebagai alam barzakh.
Apakah alam barzakh itu?
Apabila sampai saat kematian, roh aku akan keluar daripada jasad. Setelah jenazah aku disemadikan di kubur, semua yang mengiringi aku akan pulang kerumah masing-masing tinggalkan aku keseorangan di dalam kubur. Alam yang baru untuk aku, ia dipanggil sebagai alam barzakh.
Apakah alam barzakh itu?
Alam barzakh adalah alam pertengahan di antara dua alam iaitu alam dunia dengan alam akhirat (Padang Mahsyar).
Pendapat diatas adalah diriwayatkan oleh Salman al-Farisi.
Al-Barzakh ialah suatu tempat yang terdinding antara dua alam, Salman bermaksud Barzakh berada di antara dunia dan akhirat.
Jadi, roh aku bebas untuk bergerak kemana sahaja yang aku kehendaki. Pandangan ini kuat, kerana roh telah terpisah dari dunia dan belum lagi masuk kealam akhirat.
Roh orang yang beriman berada di alam barzakh yang luas sedang menerima berbagai nikmat dan kesenangan. Manakala roh orang kafir pula berada di alam barzakh yang sempit dalam keadaan susah dan azab.
Roh orang yang beriman berada di alam barzakh yang luas sedang menerima berbagai nikmat dan kesenangan. Manakala roh orang kafir pula berada di alam barzakh yang sempit dalam keadaan susah dan azab.
Ya Allah, dimanakah roh aku nanti?
Amalan aku sangatlah kurang..
Dalil al-Quran yang menyatakan bahawa roh yang berada di alam barzakh tidak boleh kembali ke dunia kerana di anatara dunia dan alam barzakh terdapat dinding yang memisahkannya.
Firman Allah SWT maksudnya:
Dalil al-Quran yang menyatakan bahawa roh yang berada di alam barzakh tidak boleh kembali ke dunia kerana di anatara dunia dan alam barzakh terdapat dinding yang memisahkannya.
Firman Allah SWT maksudnya:
“(Demikian keadaan orang-orang kafir itu) hingga apabila datang kematian kepada seseorang dari mereka (orang kafir) dia berkata: ” Ya Tuhanku kembalikanlah aku (ke dunia), agar aku berbuat amal yang soleh terhadap apa yang telah aku tinggalkan. Sekali-kali tidak (jawapan Allah), sesungguhnya itu adalah perkataan yang diucapkannya sahaja (janji kosong) . Dan di hadapan mereka ada dinding (barzakh) sampai hari mereka dibangkitkan”
(Surah al-Mukminun ayat 99-100 )
Imam Mujahid (tabien dan anak murid Ibnu Abbas radiallahuanhu) dan Ibnu Zaid berkata tentang ayat ini:
“Barzakh adalah seperti satu tembok yang menghalang orang yang mati kembali ke dunia.”
Terdapat juga ulama berpandangan bahawa roh orang yang telah mati boleh bertemu dengan roh orang hidup ketika mereka sedang tidur (melalui mimpi)
(Kitab Ar-Roh, Ibn Qayyim, ms 20)
Rasulullah SAW ada bersabda maksudnya :
"Kubur itu sama ada satu taman daripada taman-taman syurga atau satu lubang daripada lubang-lubang neraka. "
(Hadis Riwayat Tirmizi).
Tafsir hadis ini jelas menunjukkan mereka masih di dunia tetapi dalam keadaan sama ada bersenang-lenang ataupun sengsara. Mereka cuma terhalang oleh satu dinding sebagaimana manusia terhalang melihat jin.
Terdapat hadis daripada Nabi SAW menyatakan bahawa apabila seorang mukmin itu mati rohnya akan dibawa naik ke langit sehingga sampai ke langit ke tujuh, maka berfirman Allah Subhanahu Wa Taala:
Tafsir hadis ini jelas menunjukkan mereka masih di dunia tetapi dalam keadaan sama ada bersenang-lenang ataupun sengsara. Mereka cuma terhalang oleh satu dinding sebagaimana manusia terhalang melihat jin.
Terdapat hadis daripada Nabi SAW menyatakan bahawa apabila seorang mukmin itu mati rohnya akan dibawa naik ke langit sehingga sampai ke langit ke tujuh, maka berfirman Allah Subhanahu Wa Taala:
“Tuliskan buku hambaku ini di ‘illiyyin’ (tempat yang tinggi) dan kemudian dikembalikannya ke jasadnya kembali dan di datangi pula oleh dua Malaikat …
(Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud, Sahih menurut al-Hakim, Syuaib Arnaout dan Ahmad Syakir)
Manakala roh si jahat dan kafir pula juga di bawa naik ke langit dengan bau yang amat busuk dan digelar dengan nama yang terburuk dan apabila sampai di langit, maka tidak dibukakan pintu langit kemudian Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam membacakan ayat 40 dari Surah al-A’raf. Kemudian Allah SWT mengarahkan agar dituliskan namanya di dalam ‘Sijjin’ (neraka) kemudian di campakkan rohnya dan Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam membacakan firman Allah:
Manakala roh si jahat dan kafir pula juga di bawa naik ke langit dengan bau yang amat busuk dan digelar dengan nama yang terburuk dan apabila sampai di langit, maka tidak dibukakan pintu langit kemudian Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam membacakan ayat 40 dari Surah al-A’raf. Kemudian Allah SWT mengarahkan agar dituliskan namanya di dalam ‘Sijjin’ (neraka) kemudian di campakkan rohnya dan Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam membacakan firman Allah:
“Sesiapa yang syirik kepada Allah, maka adalah seolah-olah jatuh dari langit lalu disambar oleh burung, atau diterbangkan ke tempat yang jauh”
(Surah al-A’raf ayat 31)
Kemudian dikembalikan kepada jasadnya,.. kemudian di datangi Malaikat.. lalu dibukakan pintu dari neraka, lalu datanglah kepanasannya dan racunnya, dan kuburnya pula menyempit sehingga bersilang rusuknya.
(Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud, Sahih menurut al-Hakim, Syuaib Arnaout dan Ahmad Syakir)
Roh manusia selepas kematiannya untuk menerima perintah Allah, dicatatkan sama ada mereka di Illiyin atau di Sijjin, kemudian akan dikembalikan kekuburnya untuk disoal, tidak dikembalikan kesana lagi. Roh orang yang beriman ditempatkan di Illiyin berdasarkan pahala amalan mereka, begitu juga roh orang kafir ditempatkan di Sijjin berdasarkan amalan dosa mereka.
Mengikut sebuah hadis Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bahawa orang yang mati dalam keadaan masih menanggung hutang, maka rohnya tidak akan sampai naik ke langit, ia hanya akan terapung-apung di antara langit dan bumi, sedangkan roh orang mukmin yang lain dapat naik ke langit untuk kembali ke tempat asalnya sebagaimana hadis Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam yang bermaksud:
Roh manusia selepas kematiannya untuk menerima perintah Allah, dicatatkan sama ada mereka di Illiyin atau di Sijjin, kemudian akan dikembalikan kekuburnya untuk disoal, tidak dikembalikan kesana lagi. Roh orang yang beriman ditempatkan di Illiyin berdasarkan pahala amalan mereka, begitu juga roh orang kafir ditempatkan di Sijjin berdasarkan amalan dosa mereka.
Mengikut sebuah hadis Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bahawa orang yang mati dalam keadaan masih menanggung hutang, maka rohnya tidak akan sampai naik ke langit, ia hanya akan terapung-apung di antara langit dan bumi, sedangkan roh orang mukmin yang lain dapat naik ke langit untuk kembali ke tempat asalnya sebagaimana hadis Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam yang bermaksud:
“Dari Abi Hurairah radiallahuanhu katanya: Telah bersabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam: "Roh seseorang mukmin itu tergantung-gantung (dihalang daripada tempat yang mulia) dengan sebab hutangnya sehinggalah hutangnya itu dilunaskan.’’
(Hadis Riwayat Tarmizi).
Oleh itu, waris si mati hendaklah segera melunaskan hutang piutang simati dengan menggunakan harta pusaka yang ditinggalkan sebelum difaraidkan. Sekiranya simati tiada meninggalkan harta atau tidak mencukupi maka waris hendaklah berusaha mencari jalan melangsaikan hutang itu seberapa segara.
Semua orang mukmin berdoa semoga saat kematiannya beroleh husnul khatimah (kematian yang baik) dan berhajat agar rohnya nanti berada di Illiyin dan menduduki di alam barzakh seperi taman-taman syurga. Tetapi tidak ramai yang berfikir dan membuat persediaan supaya mendapat apa yang dihajatkan.
Jika kita inginkan kemuliaan di alam barzakh dan hari akhirat dengan mendapat rahmat dan rezeki daripada Allah SWT ketika disana maka perlulah JASAD dan ROH kita ketika di dunia ini melakukan ketaatan dan kepatuhan kepada perintah Allah SWT dan meninggalkan semua larangan-Nya.
JASAD perlulah melakukan amal ibadah, amal soleh, amal makruf nahi mungkar,berjihad dijalan Allah SWT dan berakhlak mulia (menjaga lidah, mata dan anggota lain).Jauhkan diri daripada memfitnah, mengumpat, berdedahkan aib orang lain dan jangan memutuskan silaturahim.
ROH pula dibersihkan daripada syirik dengan beriman dan bertakwa kepada Allah SWT, sentiasa dihidupkan dengan berzikir, membaca al-Quran, berdoa, bertawakal , menjauhkan hati daripada sifat-sifat mazmumah dan melakukan amalan ikhlas semata-mata kerana Allah SWT .Jauhkan daripada hasad dengki, sombong, bongkak, takbur, bakhil dan cinta dunia.
Jika persiapan ini dapat kita lakukan insya Allah , kita akan kembali kepada Allah SWT dalam keadaan reda meredai.
Firman Allah SWT maksudnya :
Oleh itu, waris si mati hendaklah segera melunaskan hutang piutang simati dengan menggunakan harta pusaka yang ditinggalkan sebelum difaraidkan. Sekiranya simati tiada meninggalkan harta atau tidak mencukupi maka waris hendaklah berusaha mencari jalan melangsaikan hutang itu seberapa segara.
Semua orang mukmin berdoa semoga saat kematiannya beroleh husnul khatimah (kematian yang baik) dan berhajat agar rohnya nanti berada di Illiyin dan menduduki di alam barzakh seperi taman-taman syurga. Tetapi tidak ramai yang berfikir dan membuat persediaan supaya mendapat apa yang dihajatkan.
Jika kita inginkan kemuliaan di alam barzakh dan hari akhirat dengan mendapat rahmat dan rezeki daripada Allah SWT ketika disana maka perlulah JASAD dan ROH kita ketika di dunia ini melakukan ketaatan dan kepatuhan kepada perintah Allah SWT dan meninggalkan semua larangan-Nya.
JASAD perlulah melakukan amal ibadah, amal soleh, amal makruf nahi mungkar,berjihad dijalan Allah SWT dan berakhlak mulia (menjaga lidah, mata dan anggota lain).Jauhkan diri daripada memfitnah, mengumpat, berdedahkan aib orang lain dan jangan memutuskan silaturahim.
ROH pula dibersihkan daripada syirik dengan beriman dan bertakwa kepada Allah SWT, sentiasa dihidupkan dengan berzikir, membaca al-Quran, berdoa, bertawakal , menjauhkan hati daripada sifat-sifat mazmumah dan melakukan amalan ikhlas semata-mata kerana Allah SWT .Jauhkan daripada hasad dengki, sombong, bongkak, takbur, bakhil dan cinta dunia.
Jika persiapan ini dapat kita lakukan insya Allah , kita akan kembali kepada Allah SWT dalam keadaan reda meredai.
Firman Allah SWT maksudnya :
"Wahai jiwa yang tenang tenteram (muthmainah)! kembalilah kepada Tuhanmu dengan reda dan diredai! Masuklah ke dalam golongan hamba-hamba-Ku. Dan masuklah ke dalam syurgaKu..." (Surah al-Fajr ayat 27-30)
والله أعلمُ بالـصـواب
Wallahu’alam bissawab
dan Allah lebih mengetahui yang sebenar-benarnya
and Allah knows the right
☂ ♌¹³ - Honor & Respect
Artikel ditulis oleh RaimiSyazwan
Artikel Berkaitan
GO TO [ Pseudosupra Sitemap ]
aku ada hutang lagi ni ...hrp2 cepat dpt settle
ReplyDeletesetiap yang hidup akan mati
ReplyDeleteBetul tu..
ReplyDeleteHarap2 sempat perbetulkan kekurangan yang ada selagi kita hidup ni...
Setiap jiwa pasti merasai mati.
ReplyDeleteTakutnya...
ReplyDeleteAdam AS dijadikan dari 2 kejadian iaitu KEJADIAN ZAHIR dan BATIN...kejadian fizikal dan spiritual.
ReplyDeleteKejadian fizikal Adam AS disebut dlm Al Quran terdiri dari saripati yg diekstrak dari tanah yg mengandungi gas asli, bahan mineral dan vitamin termasuk gas oksigen, hydrogen, nitrogen dll begitu juga dengan bahan galian asli seperti kalium, sodium, fosforus, mangnesium dsb serta vitamin yg terdiri dari vitimin A, B, C, D, K dsb.
Apa yg dijadikan di bumi akan tinggal di bumi.
Manakala kejadian rohaniah Adam AS pula terdiri dari ‘ROH ALLAH’ yg dihembuskan ke jasad Adam mengandungi Annur dan Annar.
Yg ghaib akan pulang ke ghaib.
Diri ZAHIR tinggal di kubur.
Diri BATIN tinggal di BARZAKH.