Detik-Detik Misteri seorang Guru

Reactions: 
Detik-Detik Misteri seorang Guru

Profesion perguruan bukan sesuatu yang mudah, bukan sahaja ia sukar kerana Jumlah Interaksi yang berlaku setiap hari, tetapi Kegagalan Mengurusan Waktu kerana faktor-faktor di luar kawalan manusia. Apabila menyentuh Perihal Waktu, setiap kali itu juga aku teringat Kata-Kata Seorang Rakan Guru,

Masa sebagai Guru, umpama 1:2 berbanding yang lainnya. 3 detik sebagai guru di sekolah bersamaan 6 detik ketika guru itu menjadi insan biasa diluar sekolah

Detik-Detik Misteri seorang Guru

Adakah masa seorang guru lebih dari insan lain? Apakah maksud di sebalik kata-kata itu. Mana mungkin masa seorang guru berganda dua (2) detik. Ia bukannya kata-kata kosong! Bagaikan Detik-Detik Misteri seorang Guru. Hingga hari ini aku sendiri belum pasti maksud sebenar di sebalik Ungkapan Seorang Rakan Guru itu. Namun dalam tidak sedar, dapat aku rasakan ada benarnya kata-kata itu. Tetapi malu untuk mengakuinya, kerana setiap kali mencuba untuk menghuraikannya, aku bagai tidak tahu cara untuk menjelaskannya. Adakah ia satu kelebihan atau merupakan kekurangan dalam Profesion Perguruan ini! Secara ringkas dan mudahnya, bila menjadi guru, In Sya Allah.


وَالْعَصْرِ (1) إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ (2) إِلَّا الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ (3)

Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal sholih dan saling menasihati supaya menaati kebenaran dan saling menasihati supaya menetapi kesabaran. (QS. Al ‘Ashr)


Artikel ditulis oleh Raimi Syazwan Abdul Rashid



Artikel Berkaitan

GO TO [ Pseudosupra Sitemap ]





2 comments:

  1. Bukan senang nak menjadi seorang guru yang cemerlang dan mendidik anak bangsa sehingga menjadi seorang insan yang berjaya.. Hanya mereka yang bergelar guru sahaja yang faham & tahu jerit perih seorang guru..
    UNDIAN IKHLAS ANDA DIPERLUKAN!

    ReplyDelete
  2. Jika dilihat pada tanggung jawab saya tidak yakin mampu lakukannya

    ReplyDelete

I just wanted to thank you for visiting ♌¹³ Pseudosupra | aLife Blog and willing to read this entry. I appreciate it from the bottom of my heart. Keep in touch and for further concerns, please do not hesitate to give your comment for my future entry. Wish you a great day.

Regard & Much more respect ~ Raimi Syazwan Abdul Rashid

All Comments and criticism can be delivered via the comment space below.

linkreferral
Natang Ngoh