Kisah Kera Menjadi Raja Rimba

Reactions: 
Kisah Kera Menjadi Raja Rimba. Kisah Teladan dan Bermanfaat disebalik Hikmah dan Nilai Murni yang diturunkan dari satu generasi ke satu generasi. Cerita Kera Menjadi Raja Rimba sesuai diceritakan kepada kanak-kanak 10 tahun ke bawah. Cerita Kanak-Kanak - Kisah Kera Menjadi Raja Rimba. 

Kisah Kera Menjadi Raja Rimba

Sang Raja Rimba "Singa" ditembak pemburu, penghuni hutan rimba jadi gelisah. Mereka tidak mempunyai Raja lagi. Tak berapa lama seluruh penghuni hutan rimba berkumpul untuk memilih Raja yang baru. Pertama yang dicalonkan adalah Kucing Hutan, tetapi Kucing Hutan menolak. "Jangan, melihat manusia saja aku sudah lari tunggang langgang," ujarnya. "Kalau begitu Badak saja, kau kan amat kuat," kata binatang lain. "Tidak! Tidak! penglihatanku kurang baik, aku telah terlanggar pohon hutan berkali-kali." "Oh! mungkin Gajah saja yang jadi Raja, badan kau kan besar..", ujar binatang-binatang lain. "Aku tidak boleh lincah berkelahi dan gerakanku amat lambat," sahut gajah.

Binatang-binatang menjadi bingung, mereka belum menemukan raja pengganti. Apabila mesyuarat haiwan menemui jalan buntu dan mereka mula ingin bersurai, tiba-tiba kera berteriak, "Manusia saja yang menjadi raja, ia kan yang sudah membunuh Singa". "Tidak mungkin," jawab tupai. "Cuba kalian semua perhatikan aku, aku mirip dengan manusia bukan?, maka akulah yang sesuai menjadi raja," ujar kera. Setelah melalui perundingan, penghuni hutan sepakat Kera menjadi raja yang baru. Setelah diangkat menjadi raja, tingkah laku Kera sama sekali tidak seperti Raja. Kerjanya hanya berpoya-poya sambil menyantap makanan yang lazat-lazat. Penghuni Rimba menjadi kesal, terutama Serigala.

Serigala berfikir, "bagaimana si kera boleh menyamakan dirinya dengan manusia ya?, badannya saja yang sama, tetapi otaknya tidak". Serigala mendapat idea. Suatu hari, ia menghadap kera. "Tuanku, saya menemukan makanan yang amat lazat, saya yakin tuanku pasti suka. Saya akan antarkan tuan ke tempat itu," ujar Serigala. Tanpa fikir panjang, kera, si Raja yang baru pergi bersama Serigala. Di tengah hutan, terlonggok buah-buahan kesukaan kera. Kera yang tamak langsung menerpa buah-buahan itu.

Lalu, si kera langsung tersungkur ke dalam tanah. Makanan yang diterkamnya ternyata perangkap yang dibuat manusia. "Tolong! tolong," teriak kera, sambil berusaha keras agar boleh keluar dari perangkap. "Hahahaha! Tak pernah kubayangkan, seorang raja boleh berlaku bodoh, terjebak dalam perangkap yang dipasang manusia, Raja seperti kera mana boleh melindungi rakyatnya," ujar Serigala dan binatang lainnya. Tak berapa lama setelah binatang-binatang meninggalkan kera, seorang pemburu datang ke tempat itu. Melihat ada kera di dalamnya, ia langsung membawa tangkapannya ke rumah.

Cerita Kera Menjadi Raja Rimba

Cerita Kera Menjadi Raja Rimba. Kisah seekor Kera Menjadi Raja di Rimba menggantikan Si Singa yang telah mati. Kisah Teladan dan Bermanfaat disebalik hikmah dan nilai murni yang diturunkan dari satu generasi ke satu generasi. http://pseudosupra.blogspot.com/2013/09/kisah-kera-menjadi-raja-rimba.html Kisah Kera Menjadi Raja Rimba sesuai diceritakan kepada kanak-kanak 10tahun ke bawah. Cerita kanak-kanak Kisah Kera Menjadi Raja Rimba.



Artikel ditulis oleh Raimi Syazwan Abdul Rashid



Artikel Berkaitan

GO TO [ Pseudosupra Sitemap ]





No comments:

Post a Comment

I just wanted to thank you for visiting ♌¹³ Pseudosupra | aLife Blog and willing to read this entry. I appreciate it from the bottom of my heart. Keep in touch and for further concerns, please do not hesitate to give your comment for my future entry. Wish you a great day.

Regard & Much more respect ~ Raimi Syazwan Abdul Rashid

All Comments and criticism can be delivered via the comment space below.

linkreferral
Natang Ngoh