Tragedi dan Komedi Mengejar Harta Dunia

Reactions: 
Kehidupan penuh Drama penuh Emosi. Apa saja perlu pantas. Tragedi dan Komedi dua aspek penting dalam kehidupan ini perlu diimbangi dengan sebaik-baiknya. Ada masanya hidup manusia lebih dramatik dari pentas opera dan filem hindustan. Sering terdengar keluhan insan-insan yang dekat di sisi kita, yang hidup ini amat sukar baginya. Melihat Tragedi dan Komedi yang berlaku di Malaysia hari ini pasti ramai yang mengatakan ia lebih dari cerita wayang.

Tragedi dan Komedi Mengejar Harta Dunia

Tragedi dan Komedi Drama Kehidupan di Malaysia

Sebenarnya hidup ini sangat mudah sekiranya kita mematuhi aturan yang ditetapkan. Sungguh banyak hal yg dapat kita nikmati di dunia ini. Tapi di balik semua itu, kenapa masih ramai orang menderita dalam hidup ini? 
" .......dan Dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan........" 
— al-Hajj (78)
Namun kita manusia amat lemah, tidak yakin dengan janji Allah dan tidak pernah rasa bersyukur

Manusia itu tidak sabar dengan nikmat yang dijanjikan. Selalu tidak puas atas segala yang di capainya.Bila sudah kaya, tiada masa untuk bersyukur. Masih sibuk menambahkan kekayaan dunia. Demi masa, hidupnya sentiasa khuatir berlebihan, takut kehilangan harta bendanya. Hilanglah sifat kemanusiaan dan kepercayaan. Ini semua antara punca membuat manusia itu menderita.

Kerana Mengejar Harta Dunia

Harta Dunia boleh buat manusia senang dan juga menderita. Harta Dunia memang perlu, tapi Harta Dunia bukan segalanya. Harta Dunia memang perlu di cari, tapi jangan terlalu mencintai Harta, Jika kita terlalu mencintai Harta Sementara, ada mungkinnya kita akan menghalalkan berbagai cara untuk mendapatkannya. Hingga timbul keserakahan dalam diri.

Apa gunanya harta yang melimpah, tapi sepanjang hari harus terbaring di tempat tidur? Apa gunanya harta yang melimpah di dunia, tapi harus kehilangan nyawa? Carilah harta di dunia dengan jalan yg halal dan gunakan juga untuk memupuk kebaikan. Ingin hidup tidak menderita?

Dan demi sesungguhnya Kami telah huraikan dengan berbagai-bagai cara di dalam Al-Quran ini untuk umat manusia, dari segala jenis contoh bandingan; dan sememangnya manusia itu, sejenis makhluk yang banyak sekali bantahannya.
— Surah Al-Kahfi (18)

Artikel ditulis oleh Raimi Syazwan Abdul Rashid



Artikel Berkaitan

GO TO [ Pseudosupra Sitemap ]





1 comment:

I just wanted to thank you for visiting ♌¹³ Pseudosupra | aLife Blog and willing to read this entry. I appreciate it from the bottom of my heart. Keep in touch and for further concerns, please do not hesitate to give your comment for my future entry. Wish you a great day.

Regard & Much more respect ~ Raimi Syazwan Abdul Rashid

All Comments and criticism can be delivered via the comment space below.

linkreferral
Natang Ngoh